Bilimsel araştırma yapma, uygun bir problem alanı bulma konusu üzerinde temellenir. Problem alanı zayıf ise yapılan çalışma ya insanların ilgisini çekmeyecek veya insanlığa yararlı bir sonuç ortaya koymayacaktır. Bilim adamı, araştırma problemini belirlerken değişik bilgi ve veri kaynaklarından yararlanabilir. Aşağıdaki alt başlıklarda bu kaynaklar üzerinde durulmuştur.
Gözlem
yapma. Problem belirlemede en sık başvurulan yöntemdir. Araştırmacı,
çevresindeki olayları gözlemleyerek niçin, neden, nasıl, nereden, ne zaman ve
kimler sorularını sormak suretiyle bir sorun alanı veya konusu tespit edebilir.
Basın ve toplumdaki tartışmalar, ekonomik gelişmeler, işletmelerin dar
boğazları, çalışan düzeyinde yaşanan sorunlar önemli kaynak alanlarıdır.
Beyin
fırtınası tekniğinden yararlanma. Problem belirlemenin bir başka yöntemi, bir
konuyu grup halinde tartışmak ve düşüncelerin serbest çağrışımla ortaya
çıkmasını sağlamaktır. Beyin fırtınası karmaşık düşüncelerin netleşmesini,
sorun alanının daralmasını ve önemli olan yönlerin belirginleşmesini sağlar.
Değişik amaçlarla yapılan bu uygulamadan orijinal araştırma konuları da
çıkarılabilir.
Kuramsal tahminlerde bulunma. Bu yaklaşımda
bilim adamı kuramsal varsayımların belirli paradigmalar çerçevesinde hangi
sonuçları doğuracağı konusunda bir takım tahminlerde bulunur. Araştırmacı,
gözlemlerini sezgileriyle destekler. Paradigma; araştırmacının kendine özgü
varsayımları, yaklaşım biçimi, felsefesi ve tasarımlarıdır. Nesnel veya öznel
nitelikte olabilir.
Yazın
taraması yapma. Bilimsel çalışmalar, büyük ölçüde önceki araştırma bulgularına
dayanır. Önceki araştırma sonuçları, iddialı bulgular, hayal kırıklıkları,
çelişkili bulgular, tespit edilen açıklar ve farklı sektörlerde nasıl bir sonuç
elde edileceğine ilişkin duyulan merak yeni araştırma problemlerinin ortaya
çıkmasına neden olur. Yüksek lisans ve doktora öğrencileri araştırma konusu
tespit ederken daha çok yazın taramasından yola çıkarlar. Araştırma konusunu
belirlemeye yönelik yapılan yazın çalışmasıyla, konu belirlendikten sonra
yapılan yazın çalışmaları birbirinden önemli ölçüde farklıdır. Konu belirlemeye
yönelik yazın taramalarında ayrıntıya girilmeden genel bir tarama çalışması
yapılır. Bilim adamı, ilgisini çekecek bir konu ve alan bulma çabası içindedir.
Bu nedenle araştırmalar ve bilimsel makaleler ayrıntılı olarak okunmaz, genel
olarak gözden geçirilir. Bazen, araştırmaların sadece başlıklarının okunması
dahi yeterli olabilir. Bu aşama, araştırmacının kendisini sınaması ve
eğilimlerini tespit etmesi sürecidir. Tarama sürecinde ilgi duyduğu konulara
kendiliğinden daha fazla zaman ayıracak ve bu konuları daha derinlemesine
inceleyecektir.
Teknolojik
gelişmeleri izleme. Araştırma problemi, yeni teknolojik gelişmelerin medya
aracılığıyla izlenmesi suretiyle de bulunabilir. Bilgisayar teknolojileri,
haberleşme teknolojileri, robot teknolojilerinin iş hayatına girmesi yeni sorun
alanlarının doğmasına neden olmaktadır. Dikkatli bir gözlem ve incelemeyle bu
sorun alanları tespit edilebilir. Örneğin, otomasyonun yarattığı işsizlik, iş
kazalarının artış eğilimi göstermesi, trafik kazalarının artması, yeni
teknolojileri öğrenme gerekliliği bir araştırma alanı olarak ortaya çıkabilir.
Uzmanlardan
yararlanma. Uzmanlar belli bir konunun içinde yıllarca çalışarak kendilerini
geliştirmiş, alanla ilgili sorunları iyi bilen, üzerinde odaklanılması gereken
alanların neler olduğunu görebilen kişilerdir. Uzmanlık, tek başına unvanla ve
çok çalışma sonucunda elde edilen kıdemle ilgili değildir. Uzmanlık, konun
içinde pişme ve sorunlara çözüm getirme konusuna odaklanmayla ilgilidir.
Uzmanlık; üretmeyi, yeni yaklaşımları denemeyi gerektirir. O nedenle konuyla
ilgisi olan herkes uzman olmadığı gibi, sorunlara çözüm getirme konusunda
yaratıcılık kabiliyetine sahip olmayanlar da uzman değildir. Bilmek başka bir
yetenek, çözüm getirme ve yeni araştırma alanlarını bulmak başka bir
yetenektir. Araştırma konusunu belirlemek için uzmanlara başvurulduğunda dikkat
edilmesi gereken nokta, uzmanların kendilerini kolay açmayabilecekleridir.
Uzmanlar sadece araştırmacının yetkin, nitelikli ve gayretli olduğuna
inandıkları zaman yardımcı olmayı kabul ederler.
Önceki
araştırmaları tekrarlama. Araştırma problemi, daha önceden yapılmış başka bir
araştırmanın tekrarlanması şeklinde de belirlenebilir. Bu uygulamada eski bir
problemin yeni bir zamanda, yeni bir çevrede, yeni ve değişik gruplarda veya
başka bir teknikle sınanması söz konusudur. Tekrarlama, bir taraftan zaman ve
ortam içinde doğabilecek farklılıkları ortaya çıkarırken diğer taraftan
genelleme yapmayı güçlendiren bir özelliğe sahiptir. Sosyal ve davranışsal
bilimlerde üretilen kuramların önemli bir kısmı, üretildiği ülkenin dışında da
aynı yöntemle uygulanarak kültürler arası farklılık açısından sınanır.
Prof. Dr. Hüner Şencan
Kaynakça : Sosyal ve Davranışsal Bilimlerde Bilimsel Araştırma (2007), sf. 19-20
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder